18 دسامبر 2022 - مطالعه ی اخیر نشان داده است که تزریق بافت عضلانی مهندسی شده ی ژنتیکی نویدبخش درمان دیابت نوع 2 است. محققان موفق شدند با یک پیوند بافت مهندسی شده، سطح قند خون را به مدت چهار ماه پایین نگه دارند.

یافته‌های این مطالعه در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعات دیابت در استکهلم، سوئد (19-23 سپتامبر) ارائه شد.

دیابت نوع 2،شایع ترین نوع دیابت است و مسئول بیش از 1 میلیون مرگ در سال در جهان است. مقاومت به انسولین - جایی که سلول های بدن به درستی به انسولین پاسخ نمی دهند و نمی توانند به راحتی قند موجود در خون را جذب کنند- باعث افزایش سطح قند خون می شود که یکی از ویژگی های کلیدی دیابت نوع 2است.

با گذشت زمان، سطوح بالای قند خون می تواند به قلب، چشم ها، پاها و کلیه ها آسیب برساند و طول عمر را حدود ده سال کاهش دهد. دیابت نوع 2، معمولاً با داروهای خوراکی و تغییرات سبک زندگی در ابتدا درمان می شود، اما اکثر افراد در نهایت به تزریق انسولین نیاز خواهند داشت.

برای یافتن درمان بهتر، محققان آزمایشگاه Levenberg، در انستیتوی فناوری تکنیکون، یک بافت عضلانی را مهندسی ژنتیکی کردند تا مقادیر بیشتری قند از خون جذب کند. در تحقیقات قبلی، پیوند سلول‌های ماهیچه ‌ای دستکاری شده ژنتیکی به موش‌های دیابتی باعث بهبود سطح قند خون آنها شده بود.

این تیم در جدیدترین تحقیقات خود از همین روش برای اصلاح ژنتیکی سلول های ماهیچه ای انسان استفاده کرد. این سلول‌ها به گونه ‌ای مهندسی شدند که ناقل قند فعال‌ شده با انسولین (GLUT4، پروتئینی که به سلول‌ها در جذب قند کمک می‌کند) بیشتری را بسازند. سپس دانشمندان این سلول ها را در آزمایشگاه روی داربستی از ماتریس های ساخته شده از یک پلیمر زیستی، رشد دادند تا تبدیل یه یک بافت سه بعدی شد.

آزمایشات نشان داد که بافت جدید قادر است 50 درصد بیشتر از بافت عضلانی معمولی، قند جذب کند. سپس تکه‌هایی از بافت به قطر 6 میلی‌متر از طریق یک برش کوچک در شکم به موش‌های دیابتی پیوند زده شد و سطح گلوکز خون آنها بررسی شد.

این پیوند منجر به کاهش سطح گلوکز خون آنها تا حدود 20٪ شد. این تیم همچنین یک داربست انعطاف‌پذیرتر و اسفنج مانند ابداع کرده است که می‌توان آن را با استفاده از سرنگ تزریق کرد و نیاز به جراحی ندارد.

بافت رشد کرده روی داربست جدید به طور طبیعی رشد می کند و آزمایشات نشان داد که تزریق آسیب قابل توجهی به بافت رشد کرده روی داربست جدید وارد نمی کند و این بافت همچنان می تواند مقادیر زیادی قند را به خوبی از خون جذب کند.

خانم شویهت از محققان این مطالعه، گفت: ما نیاز فوری به درمان‌های جدید برای دیابت نوع 2 داریم. روش ما به سلول‌های خود بیمار اجازه می‌دهد تا گلوکز بیشتری را جذب کنند.

نتایج اولیه ی این پیوند، نشان می دهد که این رویکرد دارای پتانسیل بالایی است و در آینده، یک تزریق تک بافت مهندسی شده می تواند کنترل طولانی مدت قند خون را فراهم کند و کیفیت زندگی و امید به زندگی را به طور قابل توجهی بهبود بخشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/genetically-engineered-muscle-tissue-promising-for-type-2-diabetes-treatment-study-104163